Kotisivujen suunnittelu vinkkejä – Etusivun rakenne

Etusivu antaa ensivaikutelman verkkosivustostasi ja brändistäsi. Siksi on tärkeää, että sen antaa ammattimaisen kuvan. Sen pitäisi olla yhtäaikaa tyylikäs, selkeä, helppokäyttää ja houkutella vierailija tekemään halutun toimenpiteen. Olen kerännyt tähän oppaaseen vinkkejä hyvästä kotisivusta opitun ja oman kokemuksen perusteella.

Logo

Yleisin ja totutuin paikka logolle on vasemmassa yläkulmassa. Logo on myös linkki etusivulle.

Navigointi

Navigointi (valikko) olisi hyvä olla oikeassa yläkulmassa logon vieressä tai heti logon alla. Valikossa olisi hyvä korostaa aktiivinen sivu joko erivärisellä taustalla / fontilla tai vaikkapa alleviivauksella. Sivun nimen tulisi olla lyhyt ja ytimekäs ja sen pitäisi kuvata mahdollisimman hyvin kyseisen sivun sisältöä.

Hakukenttä

Hakutoiminto on kätevä tapa löytää nopeasti etsittävää sisältöä. Se ei ole pakollinen etusivulle, mutta suositeltava jos sinulla paljon sisältöä. Hyvä hakukentän paikka on oikeassa yläkulmassa ja sen pitäisi olla selvästi näkyvillä.

Yhteystiedot

Puhelinnumeron laittaminen jokaisen sivun yläosaan tekee yhteydenoton helpoksi. Sen lisäksi täydelliset yhteystiedot olisi hyvä laittaa alatunnisteeseen.

Otsikko - Mitä?

Sivun otsikon pitää olla selvä ja kertoa vierailijalle välittömästi mitä teet. Se on tärkeä, koska se vahvistaa vierailijalle, että hän on oikealla sivulla ja minkä ongelman ratkaiset.

Video

Video on houkuttelevin media ja tehokas tapa luoda luottamusta. Lyhyt video, joka esittelee tuotteitasi/palvelujasi, voi tehdä suuren vaikutuksen ja luoda läheisemmän yhteyden.

Hyödyt - Miksi?

Mitä tuotteessasi/palvelussasi on sellaista mikä hyödyttää asiakasta? Miksi se on parempi kuin kilpaileva? Minkä ongelman tuotteesi ratkaisee?

TUOTTEESI / PALVELUSI

Esittele (pää) tuotteesi/palvelusi lyhyesti. Käytä aitoja tuotekuvia jos mahdollista. Etusivulla esitellään lyhyesti vain tärkeimmät ominaisuudet.

Suositukset

Suositukset siitä, että toiset ihmiset ovat tyytyväisiä tuotteisiisi / palveluihisi, lisäävät luottamusta. Ne ovat hyvä signaali, että yrityksesi on luotettava ja hyvämaineinen.

Kumppanit

Kommunikoimalla yhteistyökumppaneiden ja partnereiden logot (nimet) lisäät myös luotettavuutta.

TOIMINTAKEHOITE - CTA (call to action)

Verkkosivusi tarkoitus on saada vierailija tekemään jotakin, esimerkiksi tilaamaan uutiskirjeen tai ottamaan yhteyttä. Sijoita CTA näkyvästi, mahdollisesti jopa etusivun yläosaan. Pidä lomakkeesi mahdollisimman yksinkertaisina ja vaadi mahdollisimman vähän tietoja (minimissään vain nimi ja sähköpostiosoite).

KUKA? KUVAT TIIMISTÄ

Ihmiseltä ihmiselle!  Kuvat tiimistäsi kertovat, että organisastionne muodostuu ihmisistä. Alentaa kynnystä ottaa yhteyttä ja edelleen lisää luottamusta.

SOME / BLOGI

Mikäli olette aktiivisia SOMEssa tai omassa BLOGIssa niin se kannattaa tuoda näkyviin myös etusivulle.

Alatunniste

Hyödynnä alatunniste! Alatunnisteessa on hyvä olla ensisijainen navigointivalikko, yhteystiedot ja linkit esimerkiksi sosoaalisen median profiileihin (FaceBook, Instagram, Google Business, …).

Asettelu / Typografia

Pidä virkkeet ja kappaleet lyhyinä, maksimissaan 3-5 virkettä kappaleeseen. Hyödynnä otsikoita, listoja ja taulukoita. Esitä monimutkaisia asioita mieluummin visuaalisesti (kaaviot, ikonit, diagrammit) kuin pitkillä kappaleilla. Suosittelen tekstissä fontin minimi kooksi 14pt ja rivin korkeus 1,5. Sans serif (Arial) fontit ovat helpompia lukea näytöllä kuin Serif (Times New Roman) fontit. Fonteilla luot persoonallisuutta ja niistä löytyy netistä paljon materiaalia. Google Fontteja on laaja valikoima ja ne ovat ilmaisia.

Tyhjä tila / White space

Käytä reilusti tyhjää tilaa! Se selkeyttää ja keventää sivua ja lisää luettavuutta.

Värit

Värien valinta on haasteellista, siihenkin löytyy valtavasti oppaita netistä. Värit tulisi valita siten, että ne sopii brändiin ja kuvastaa niitä tunteita mitä haluamme sivuston antaa vierailijoille. Sopiva värien määrä on 2-4; yksi pääväri, 1-2 lisä/korostusväriä ja taustaväri. Kun pääväri on valittu, Adobe Color CC on hyvä työkalu lisävärien valintaan.

Asiakas on helppo tavoittaa internetissä, mutta myöskin helppo menettää huonosti suunnitelluilla kotisivuilla. Kilpailija on vain yhden klikkauksen päässä!

Tarjoamme laadukkaita kotisivujen suunnittelu- ja toteutuspalveluita ammattitaidolla, lue lisää edullisista kotisivuratkaisuistamme VERKKOSIVUT -sivultamme. Yrityksen kotisivuissa ei kannata säästää tee-se-itse periaatteella, koska ilman kokemusta käytät siihen moninkertaisen ajan verrattuna ammattilaiseen. Toteutamme verkkosivusi kustannustehokkaasti ja sinä pääset keskittymään omaan liiketoimintaasi!

Toivottavasti löysit jotain hyödyllistä ja uutta tästä oppaasta.

Keväisin terveisin,  Mika

Kotisivut yritykselle